what’s cookin

Sinds mijn mastervoorstel is er al een boel veranderd, dit gebeurde natuurlijk voor ik deze blog startte. Het vertrekpunt was wel degelijk intertekstualiteit en appropriatie in vormgeving van daaruit ben ik dan uitgekomen op memetica, het idee als gen. Na mij hierin te hebben verdiept bleef het idee van mutatie in mijn hoofd spoken, de rest van de theorie bleek bij nader inzien wel…te theoretisch. Er zit een interessant idee achter het biologisch benaderen van cultuur en idee, maar om dit praktisch en theoretisch te linken aan grafisch ontwerp bleek het, in mijn ogen (en die van mijn begeleiders) te abstract.

Ondertussen is de focus terug op het kopiëren en samplen komen te liggen. Hoe zit het met intertekstualiteit in vormgeving? Wat draagt deze bij? Waar ligt de grens tussen refereren en plagiaat? Bestaat er wel zoiets als een origineel werk? Welke invloed heeft de technologie doorheen de grafische geschiedenis gehad op ons kopieergedrag?

Vandaag ontdekte ik een reeks filmpjes getiteld “copy, transform, combine” (zie vorige post). Na het bekijken hiervan had ik een soort aha-moment, het proces dat ik tracht te beschrijven en onderzoeken wordt hierin namelijk om een duidelijke wijze, in 3 stappen weergegeven. Het lijkt me ten gevolge hiervan wel interessant om mijn onderzoek en werkproces ook op deze wijze op te delen:

1. vertrekken vanuit de basis, het simpelweg kopiëren (voorbeelden, geschiedenis, zelf doen)

2. het vervormen (verschillende manieren van vervormen onderzoeken, informatie uit de vorige stap manipuleren)

3. combineren (een uniek product trachten genereren met als basis de vorige stappen)

 

 

Geef een reactie

